Budgetcoaching

Samen maken we het inzichtelijk

Wilt uw graag zelf uw financiële administratie in beheer houden maar lukt het u op dit moment niet om het op orde te krijgen, dan is budgetcoaching iets voor u!

Voorbeeld:

‘Pieter en Wilma hebben een groot gezin met 4 kinderen waar alle aandacht heengaat. De financiële administratie hebben ze daardoor de afgelopen jaren laten liggen. Ze hebben het niet breed en komen steeds moeilijker rond. Ze willen graag dat iemand met hen meekijkt, advies geeft en op weg helpt naar een gezonde administratie.’

Als budgetcoach van Budget Ondersteuning Utrecht ga ik samen met u aan de slag om uw financiële administratie op orde te brengen en te houden. 

Ik kan u informatie en advies geven op de volgende gebieden:

–       Het ordenen van de administratie.

–       Het maken van een begroting en het aanhouden van de begroting.

–       Welke verzekeringen zijn nodig.

–       Welke toeslagen u mogelijk recht op heeft en hoe u deze kunt aanvragen.

–       Het omgaan met schuldeisers.

–       Het verdelen van uw geld over de gehele maand. 

–       Zorgen dat de vaste lasten maandelijks of jaarlijks betaald kunnen worden.

–       Beseffen van het belang van geld sparen en hoe u dit kunt doen.

Ook kan ik u ondersteuning bieden op de volgende gebieden.

–       Het samen realiseren van de hierboven genoemde punten.

–       Leren omgaan met de financiën.

Tijdens het eerste huisbezoek zullen we met elkaar kennismaken en uw financiële hulpvraag in kaart brengen. Er zal gekeken worden naar welke vorm van ondersteuning het beste bij u past en hoeveel contactmomenten er nodig zijn om uw financiële administratie weer op orde te brengen en te houden.

Wanneer dit duidelijk is wordt er een offerte gemaakt en kunt u zelf beslissen of u gebruik wilt gaan maken van budgetcoaching.

Hoe de budgetcoaching wordt vormgegeven is verschillend per hulpvraag.

Hieronder geef ik u een voorbeeld van hoe de ondersteuning wordt vormgegeven als u overal ondersteuning bij wilt.

De nadruk bij budgetcoaching ligt op het zelf leren om gaan met uw financiën.

U krijgt daarom na ieder huisbezoek een opdracht om uit te voeren voor het volgende contactmoment. Tijdens het contactmoment wordt er gekeken wat u al zelf heeft gedaan, wat er wel en niet lukte en waarom dit wel of niet lukte.

U zult de volgende opdrachten verdeeld tussen de contactmomenten door krijgen, opdrachten die niet gelukt zijn worden samen afgemaakt. Een aantal opdrachten wordt direct gezamenlijk gedaan.

1.     U ordent uw administratie op onderwerp en datum in de map die u krijgt van Budget Ondersteuning Utrecht. Vervolgens wordt er samen gekeken wat er nog bewaard moet worden en weg kan.

2.     U maakt een overzicht van uw inkomsten en uitgaven met behulp van een begrotingsformulier.

3.     U wordt gevraagd een overzicht van uw schulden te maken.

4.     Samen bekijken we de huidige begroting en de schulden. 

5.     Er zal aan u gevraagd worden wat u zou kunnen doen om de begroting sluitend te maken en waar u op zou kunnen besparen.

6.     Ik zal u informatie en advies geven over wat mij opvalt in de begroting. 

7.     We kijken samen of u de juiste toeslagen ontvangt en de juiste verzekeringen heeft.

8.     Ik zal u informatie en advies geven over waar en hoe u de juiste toeslagen en verzekeringen kunt aanvragen.

9.     Samen maken we een sluitende begroting, waarin eventuele toekomstwensen verwerkt zijn.

Vervolgtraject indien er schulden zijn:

10.  U wordt gevraagd om uw schuldeisers te bellen of aan te schrijven met de vraag een recent overzicht te geven van de schulden. U kunt hier standaardbrieven voor gebruiken die aangeboden worden door Budget Ondersteuning Utrecht.

11.  Samen bekijken we het overzicht van de huidige schulden. Ik geef informatie en advies over welke stappen u kunt ondernemen om uw schulden af te betalen. 

12.  Samen maken we een vrij te laten bedrag berekening om uw aflossingscapaciteit te bepalen.

13.  Samen maken we een overzicht van wat u maandelijks aan elke schuldeiser kunt terugbetalen.

14.  U wordt gevraagd de schuldeisers te bellen of aan te schrijven met de vraag of zij akkoord gaan met uw afbetalingsmogelijkheden. U kunt hiervoor standaardbrieven van Budget Ondersteuning Utrecht gebruiken.

* Gaan schuldeisers niet akkoord of bent u niet in staat uw schulden binnen 3 jaar af te betalen dan kan ik u ondersteuning bieden bij het traject richting schuldhulpverlening.

Om u te leren om te gaan met uw financiën krijgt u verschillende opdrachten die u tussen het contactmoment door zelf moet gaan doen. Tijdens de contactmomenten worden de resultaten van de opdrachten besproken en informatie en advies geboden.

1.   U wordt gevraagd om uw inkomsten en uitgaven bij te houden in een kasboekje dat u van Budget Ondersteuning Utrecht krijgt.

2.   Samen bekijken we het kasboekje en kijken we wat noodzakelijke uitgaven waren en wat luxe uitgaven waren.

3.   U wordt gevraagd om tijdens het boodschappen doen te letten op goedkope en dure producten. Ik ga eventueel mee boodschappen doen om te laten zien wat dure of goedkope producten zijn.

4.   U wordt gevraagd om wekelijks boodschappen te doen in plaats van dagelijks, als u dit deed.

5.   Samen bekijken we wat het verschil in uitgaven is als u dagelijks of wekelijks boodschappen doet.

6.   U krijgt informatie en advies over hoe u kan omgaan met het betalen van uw vaste lasten en andere uitgaven naast de wekelijkse boodschappen. In het kasboekje kunt u ook uitgaven voor bijvoorbeeld; kleding, cadeautjes, uitstapjes, benzine en dergelijke bijhouden.

Samen kijken we terug op wat er allemaal gebeurd is en hoe dit is verlopen.

  • Welke doelen zijn wel of niet behaald en waardoor zijn die doelen wel of niet behaald?
  • Is er nog verdere ondersteuning nodig om de financiën op orde te houden?
  • Kan deze ondersteuning geboden worden door Budget Ondersteuning Utrecht of is er een andere vorm van langdurige ondersteuning wenselijk?